Պարապմունք 1 /օգոստոսի 24/՝
ա/ ՀՀ Սահմանադրություն, Գլուխ 2․ Մարդու և քաղաքացու հիմնական իրավունքները և ազատությունները
բ/ Երեխայի իրավունքների մասին ՀՀ օրենք
Գրավոր /բլոգային/ առաջադրանք՝-ՀՀ Սահմանադրության 25-29, 34, 36-43, 60 հոդվածներով որոշված մարդու իրավունքների և ազատությունների իրականացումը Երեխայի իրավունքների մասին ՀՀ օրենքում։ Դասավանդողը վերը նշված հոդվածները կարդալ-ուսումնասիրելուց հետո ընտրում է որևէ իրավունք և գրավոր /բլոգում/ ներկայացնում է դրա իրականացումը օրենքում /ինչպես է իրականացվում օրենքում կամ գուցե չի՞ իրականացվում, ինչ հակասություններ է տեսնում, ինչի հետ է համաձայն, ինչի հետ՝ ոչ, այլ․․․/։
ԳԼՈՒԽ 2
ՄԱՐԴՈՒ ԵՎ ՔԱՂԱՔԱՑՈՒ ՀԻՄՆԱԿԱՆ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԸ ԵՎ ԱԶԱՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ
Հոդված 42. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը
1. Յուրաքանչյուր ոք ունի իր կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք: Այս իրավունքը ներառում է սեփական կարծիք ունենալու, ինչպես նաեւ առանց պետական եւ տեղական ինքնակառավարման մարմինների միջամտության եւ անկախ պետական սահմաններից` տեղեկատվության որեւէ միջոցով տեղեկություններ ու գաղափարներ փնտրելու, ստանալու եւ տարածելու ազատությունը:
2. Մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության եւ տեղեկատվական այլ միջոցների ազատությունը երաշխավորվում է: Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային եւ ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության եւ ռադիոյի գործունեությունը:
3. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով` պետական անվտանգության, հասարակական կարգի, առողջության եւ բարոյականության կամ այլոց պատվի ու բարի համբավի եւ այլ հիմնական իրավունքների եւ ազատությունների պաշտպանության նպատակով:
Իմ կարծիքով / 2-րդ կետ / Պետական մամուլն ու ռադիոն կատարում են միայն ու միայն պետական պատվեր և զրկված են այլընտրանքային մոտեցումներից , գտնվում են խիստ վերահսկողության տակ , ազատ չեն :
Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային եւ ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության եւ ռադիոյի գործունեությունը: Սա կարդալիս թվում է թե, դու ապրում ես մի իդեալական հասարակությունում :Կներեք ,բայց ծիծաղելի է :Պետության երաշխավորված կրթական հաղորդումներ հիմա մեր իրականությունում շատ քիչ են կամ գրեթե գոյություն չունեն, մարդիկ նայում են ցածրակարգ ժամանցային բնույթի հաղորդումներ ,հնդկական սերիալներ,ցենզուրային տեղեկատվություն :
/3-րդ կետ /
Համաձայն չեմ,քանի որ, կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել նաև այն դեպքում,երբ անհատն իր կարծիքն է հայտնում ելնելով իր քաղաքական դիրքորոշումից, չհամաձայնելով և չենթարկվելով ընդուված ‹‹տեսակետներին› › գործող օրենքների բազմաթիվ կետերին:Երբ անհատը փորձում է առողջ քննադատության ենթարկել ,ընդդիմանալ հասարակական կյանքում տեղի ունեցող երևույթներին, ապա այդ դեպքում էլ է սահմանափակվում նրա ազատությունը,վարկաբեկվում այդ անհատի անունը :Նրան կարող են նույնիսկ ենթարկել պատասխանատվության սեփական կարծիքը բարձրաձայնելու համար : Այս ամենի վառ օրինակները մենք տեսնում ենք մեր իրականության մեջ բոլոր բնագավառներում :
Երեխայի իրավունքների մասին ՀՀ օրենք
Հոդված 25. Ֆիզիկական եւ հոգեկան անձեռնմխելիության իրավունքը
1. Յուրաքանչյուր ոք ունի ֆիզիկական եւ հոգեկան անձեռնմխելիության իրավունք:
2. Ֆիզիկական եւ հոգեկան անձեռնմխելիության իրավունքը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով՝ պետական անվտանգության, հանցագործությունների կանխման կամ բացահայտման, հասարակական կարգի, առողջության եւ բարոյականության կամ այլոց հիմնական իրավունքների եւ ազատությունների պաշտպանության նպատակով:
3. Բժշկության եւ կենսաբանության ոլորտներում մասնավորապես արգելվում են եվգենիկական փորձերը, մարդու օրգաններն ու հյուսվածքները շահույթի աղբյուր դարձնելը, մարդու վերարտադրողական կլոնավորումը:
4. Ոչ ոք չի կարող առանց իր ազատ եւ հստակ արտահայտած համաձայնության ենթարկվել գիտական, բժշկական կամ այլ փորձերի: Մարդը նախապես տեղեկացվում է նման փորձերի հնարավոր հետեւանքների մասին:
Համաձայն չեմ 4-րդ կետի հետ,քանի որ ներկա պահին կորոնավիրուսի դարաշրջանում մարդկանց ստիպում են պատվաստվել չերաշխավորելով դրա հետևանքները,ստիպում են պատվաստվել սահմանափակումներ մտցնելով,սպառնում են մարդկանց ազատել աշխատանքից:Հարց է ծագում ,որ իրավունքով, սահմանադրության որ կետով,եթե ՀՀ սահմանադրությունը /գլուխ 1/ /հոդված 3 /ասում է ՛.Հայաստանի Հանրապետությունում մարդը բարձրագույն արժեք է: Մարդու անօտարելի արժանապատվությունն իր իրավունքների եւ ազատությունների անքակտելի հիմքն է:
Գ Լ ՈՒ Խ II
ԵՐԵԽԱՅԻ ՀԻՄՆԱԿԱՆ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԸ ԵՎ ԴՐԱՆՑ ԵՐԱՇԽԻՔՆԵՐԸ
Հոդված 26. | Հաշմանդամ, մտավոր կամ ֆիզիկական արատ ունեցող երեխայի իրավունքները |
Պետությունը և նրա համապատասխան մարմինները հաշմանդամ, մտավոր կամ ֆիզիկական արատ ունեցող երեխային երաշխավորում են անվճար մասնագիտացված բժշկական, արատաբանական և հոգեբանական օգնություն, իր հնարավորություններին համապատասխանող բազային և մասնագիտական կրթություն ստանալու, աշխատանքի տեղավորվելու հնարավորություն, սոցիալական վերականգնում, լիարժեք կյանք` նպաստելով նրա ինքնավստահության ամրապնդմանը, դյուրացնելով նրա մասնակցությունը հասարակական կյանքին: Նման երեխաները կարող են իրենց ցանկությամբ սովորել հանրակրթական դպրոցներում:
Պետությունը և նրա համապատասխան մարմինները նրանց համար ստեղծում են հատուկ մանկատներ, գիշերօթիկ հաստատություններ, իրականացնում են հաշմանդամ երեխաների բուժման հետևանքով նրանց թվաքանակը նվազեցնող սոցիալ-տնտեսական միջոցառումներ, կազմակերպում են հաշմանդամ երեխաների կենսագործունեության համար անհրաժեշտ տեխնիկական սարքերի արտադրությունը և դրանց ձեռքբերումը:
Հայաստանի Հանրապետության կառավարության սահմանած կարգով` հաշմանդամ երեխաներն ունեն հաշմանդամության սայլակների, հատուկ պրոթեզաօրթոպեդիկ կոշիկների ու բոլոր տեսակի պրոթեզային իրերի (բացի թանկարժեք մետաղներից պատրաստվող ատամնապրոթեզներից) և հաշմանդամ երեխաների կենսագործունեության համար անհրաժեշտ տեխնիկական այլ սարքերի (առարկաների) անվճար պատվիրման, նորոգման և ստացման իրավունք` Հայաստանի Հանրապետության պետական բյուջեի և օրենսդրությամբ չարգելված այլ միջոցների հաշվին:
ԱՌԱՋԱԴՐԱՆՔ
Ընտրած հոդվածներն ի՞նչ նմանություններ և տարբերություններ ունեն, և ինչո՞վ է այդ իրողությունը բացատրվում:
ՀՀ սահմանադրություն
ԳԼՈՒԽ 1
ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆ ԿԱՐԳԻ ՀԻՄՈՒՆՔՆԵՐԸ
Հոդված 42. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը
1. Յուրաքանչյուր ոք ունի իր կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք: Այս իրավունքը ներառում է սեփական կարծիք ունենալու, ինչպես նաեւ առանց պետական եւ տեղական ինքնակառավարման մարմինների միջամտության եւ անկախ պետական սահմաններից` տեղեկատվության որեւէ միջոցով տեղեկություններ ու գաղափարներ փնտրելու, ստանալու եւ տարածելու ազատությունը:
2. Մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության եւ տեղեկատվական այլ միջոցների ազատությունը երաշխավորվում է: Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային եւ ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության եւ ռադիոյի գործունեությունը:
3. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով` պետական անվտանգության, հասարակական կարգի, առողջության եւ բարոյականության կամ այլոց պատվի ու բարի համբավի եւ այլ հիմնական իրավունքների եւ ազատությունների պաշտպանության նպատակով:
Հոդված 10. | Երեխայի մտքի, խղճի և դավանանքի ազատության իրավունքը |
Յուրաքանչյուր երեխա ունի մտքի, խղճի և դավանանքի ազատության իրավունք:
Երեխայի հայացքները, համոզմունքները և կարծիքը ենթակա են նրա տարիքին և հասունությանը համապատասխան պատշաճ ուշադրության:
Յուրաքանչյուր երեխա իրավունք ունի ազատորեն արտահայտելու իր կարծիքը, որոնելու, ստանալու և հաղորդելու գաղափարներ ու տեղեկատվություն հաղորդակցության ցանկացած միջոցով: Երեխայի տեղեկատվություն ստանալու իրավունքը կարող է սահմանափակվել օրենքով:
Դավանանքի ազատության և համոզմունքների արտահայտման իրավունքը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով, եթե դա անհրաժեշտ է պետական կամ հասարակական անվտանգության, հասարակական կարգի, երեխայի առողջության, բարոյական նկարագրի կամ այլ անձանց հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության համար:
Արգելվում է առանց ծնողի կամ այլ օրինական ներկայացուցչի համաձայնության մինչև 16 տարեկան երեխայի մասնակցությունը կրոնական կազմակերպություններին:
Նմանություններ
Յուրաքանչյուր ոք ունի իր կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք: Տեղեկատվության որեւէ միջոցով տեղեկություններ ու գաղափարներ փնտրելու, ստանալու եւ տարածելու ազատությունը:
Յուրաքանչյուր երեխա իրավունք ունի ազատորեն արտահայտելու իր կարծիքը, որոնելու, ստանալու և հաղորդելու գաղափարներ ու տեղեկատվություն հաղորդակցության ցանկացած միջոցով:
Կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով` պետական անվտանգության, հասարակական կարգի, առողջության եւ բարոյականության կամ այլոց պատվի ու բարի համբավի և այլ հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության նպատակով:
Դավանանքի ազատության և համոզմունքների արտահայտման իրավունքը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով, եթե դա անհրաժեշտ է պետական կամ հասարակական անվտանգության, հասարակական կարգի, երեխայի առողջության, բարոյական նկարագրի կամ այլ անձանց հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության համար:
Պարզ է դառնում ,որ հասարակության մեջ յուրաքանչյուր անհատ ,երեխա հնարավորություն ունի ազատ արտահայտելու իր կարծիքը, հայտնել իր անհամաձայնությունը որևէ հարցի շուրջ,ընդդիմանալ կամ համաձայնել բազմաթիվ հարցերի քննարկման ժամանակ :Անհատը արտահայտվում է հասարակության մեջ,իրեն շրջապատող միջավայրում ,երեխան արտահայտվում է կրթական միջավայրում ,դպրոցում,տանը: Կարծիքի, համոզմունքների արտահայտման իրավունքները կարող են սահմանափակվել միայն օրենքով :
Հ.Գ.
Մարդը չի կարող գոյություն ունենալ, ապրել առանց սեփական կարծիքն արտահատելու,քանի որ սեփական կարծիք չունենալով անհատը սկսում է կառավարվել այլոց կարծիքների,դատողությունների կողմից : Ինչ վերաբերում է օրենքին ,ապա անհատի ազատ արտահայտվելը, ազատ խոսքը և օրենքը իրարից ‹‹անպակաս են ›› :
Տարբերություններ
Մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության եւ տեղեկատվական այլ միջոցների ազատությունը երաշխավորվում է: Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային եւ ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության եւ ռադիոյի գործունեությունը:
Արգելվում է առանց ծնողի կամ այլ օրինական ներկայացուցչի համաձայնության մինչև 16 տարեկան երեխայի մասնակցությունը կրոնական կազմակերպություններին:
Առաջադրանք
Սահմանադրությունից ընտրած հոդվածը համեմատել «Երեխաների իրավունքների մասին» ՀՀ օրենքի համապատասխան հոդվածի հետ: Այնուհետև գրել, թե ինչ ինչքանով են այդ հոդվածներում ձևակերպված իրավունքներն իրականություն դարձել:
ՀՀ սահմանադրություն
ԳԼՈՒԽ 1
ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆ ԿԱՐԳԻ ՀԻՄՈՒՆՔՆԵՐԸ
Հոդված 42. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը
1. Յուրաքանչյուր ոք ունի իր կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք: Այս իրավունքը ներառում է սեփական կարծիք ունենալու, ինչպես նաեւ առանց պետական եւ տեղական ինքնակառավարման մարմինների միջամտության եւ անկախ պետական սահմաններից` տեղեկատվության որեւէ միջոցով տեղեկություններ ու գաղափարներ փնտրելու, ստանալու եւ տարածելու ազատությունը:
2. Մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության եւ տեղեկատվական այլ միջոցների ազատությունը երաշխավորվում է: Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային եւ ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության եւ ռադիոյի գործունեությունը:
3. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով` պետական անվտանգության, հասարակական կարգի, առողջության եւ բարոյականության կամ այլոց պատվի ու բարի համբավի եւ այլ հիմնական իրավունքների եւ ազատությունների պաշտպանության նպատակով:
Ինչն է դարձել իրականություն :
Մեր իրականության մեջ մարդիկ իրենց կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք ունեն հատկապես սոցիալական ցանցերով,բայց հաճախ այդ իրավունքը ենթարկվում է քրեական կամ վարչական ճնշման :Քանի որ ազատ խոսքն ու ազատ արտահայտվելը չի ընդունվում պատկան մարմինների կողմից ,անընդհատ ազատ խոսքի,սեփական կարծիքի համար անհատի փորձում են պահել վախի մթնոլորտում:Իրականություն է դարձել տեղեկատվական, կրթական, մշակութային և ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանությունը, սակայն դրանց որակը օրեցօր հավասարվում է զրոյի: Մեծ զանգվածների համար հետաքրիր չեն կրթական հաղորդումները,նրանք ավելի նախընտրում են նայել տարատեսակ ժամանցային բնույթի հաղորդումներ: Մամուլը, ռադիոն, հեռուստատեսությունը/պետական/ ենթարկվում են գրաքննության,իսկ ազատ մամուլը դեռª ոչ: Կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել ոչ թե օրենքով ,ինչպես ասված է, այլ անհատի, ղեկավարի, պատկան մարմինների ,իշխանության լծակներով օժտված անհատի կողմից :
Հոդված 10. | Երեխայի մտքի, խղճի և դավանանքի ազատության իրավունքը |
Յուրաքանչյուր երեխա ունի մտքի, խղճի և դավանանքի ազատության իրավունք:
Երեխայի հայացքները, համոզմունքները և կարծիքը ենթակա են նրա տարիքին և հասունությանը համապատասխան պատշաճ ուշադրության:
Յուրաքանչյուր երեխա իրավունք ունի ազատորեն արտահայտելու իր կարծիքը, որոնելու, ստանալու և հաղորդելու գաղափարներ ու տեղեկատվություն հաղորդակցության ցանկացած միջոցով: Երեխայի տեղեկատվություն ստանալու իրավունքը կարող է սահմանափակվել օրենքով:
Դավանանքի ազատության և համոզմունքների արտահայտման իրավունքը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով, եթե դա անհրաժեշտ է պետական կամ հասարակական անվտանգության, հասարակական կարգի, երեխայի առողջության, բարոյական նկարագրի կամ այլ անձանց հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության համար:
Արգելվում է առանց ծնողի կամ այլ օրինական ներկայացուցչի համաձայնության մինչև 16 տարեկան երեխայի մասնակցությունը կրոնական կազմակերպություններին:
Ինչն է դարձել իրականություն :
Մեր իրականության մեջ երեխայի հայացքները, համոզմունքները ,կարծիքները հաշվի են առնվում մասնակիորեն:Այժմյան իրականության մեջ փոքր տարիքում երեխայի արտահայտած կարծիքը ,իմ կարծիքով գրեթե անտեսվում է :Ավելի շատ թելադրողի դերում հանդես է գալիս ծնողը ,այնինչ երեխայի կածիքը պետք է հաշվի առնել վաղ տարիքից ,քանի որ երեխան սեփականություն չէ:
Դպրոցական միջավայրում երեխային ազատ արտահայտվելու հնարավորություն է տրվում :Երեխաները սիրով նախընտրում արտահայտվել,իրենց սեփական կարծիքը հայտնել հեքիաթի որևէ հերոսի ,քննարկվող տեքստի,տարատեսակ իրավիճակների վերաբերյալ .դա նրանց մեծ հաճույք է պատճառում :Դրա վառ օրինակն է հատկապես ‹‹Մխիթար Սեբաստացի›› կրթահամալիրը,որտեղ երեխան ,սովորողն ունի ազատ խոսքի ,կարծիք արտահայտելու ,ստեղծագործելու իրավունք : Ներկա իրականության մեջ երեխաները գերազանց տիրապետում են ՏՀՏ կարողություններին և հմտություններին ,որը նրանց հնարավորություն է տալիս ստանալ զանազան տեղակատվություն :Կարևորում եմ նշել ուսուցչի դերը,քանի որ ոչ բոլոր դպրոցներում են համակարծիք երեխայի ազատ արտահայտվելուն :Ոսուցիչը հանդես է գալիս ավելի շատ թելադրողի ,հրամայողի դերում ,սովորողին համարելով կախյալ :Չնայած բարձր դասարաններում երեխան կազմավորվում է և հստակ կարողանում է արտահայտվել թե՛ տանը ,թե՛ դպրոցում ,թե՛ հասարակական միջավայրում :
Երեխայի տեղեկատվություն ստանալու իրավունքը կարող է սահմանափակվել օրենքով:
Այս շարադրված տեսակետը այդքան էլ չի համապատասխանում իրականությանը ,քանի որ մեր միջավայրում օրենքն այդքան խիստ չի գործում,իսկ երեխան կարողանում է ստանալ և՛ իրեն վնասկար և՛ իրեն օգտակար, առանց օրենքի արգելքների,տարբեր տիպի տեղակատվություն, որը փոխանցում է իր հասակակիցներին ,ընկերներին:
Արգելվում է առանց ծնողի կամ այլ օրինական ներկայացուցչի համաձայնության մինչև 16 տարեկան երեխայի մասնակցությունը կրոնական կազմակերպություններին:
Այս իրավունքը չի գործում իրականության մեջ և ոչ էլ ուշադրության է արժանանում : Տեղեկատվական և մեդիա դաշտերում բազմաթիվ տեղեկություններ են տրվում ,երբ 16 տարին չլրացած երեխանները մասնակցում են կրոնական կազմակերպություններին:
Պարապմունք 2
Ընտրած հոդվածներն ի՞նչ նմանություններ և տարբերություններ ունեն, և ինչո՞վ է այդ իրողությունը բացատրվում:
ՀՀ սահմանադրություն
ԳԼՈՒԽ 1
ՍԱՀՄԱՆԱԴՐԱԿԱՆ ԿԱՐԳԻ ՀԻՄՈՒՆՔՆԵՐԸ
Հոդված 42. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը
1. Յուրաքանչյուր ոք ունի իր կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք: Այս իրավունքը ներառում է սեփական կարծիք ունենալու, ինչպես նաեւ առանց պետական եւ տեղական ինքնակառավարման մարմինների միջամտության եւ անկախ պետական սահմաններից` տեղեկատվության որեւէ միջոցով տեղեկություններ ու գաղափարներ փնտրելու, ստանալու եւ տարածելու ազատությունը:
2. Մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության եւ տեղեկատվական այլ միջոցների ազատությունը երաշխավորվում է: Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային եւ ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության եւ ռադիոյի գործունեությունը:
3. Կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով` պետական անվտանգության, հասարակական կարգի, առողջության եւ բարոյականության կամ այլոց պատվի ու բարի համբավի եւ այլ հիմնական իրավունքների եւ ազատությունների պաշտպանության նպատակով:
Հոդված 10. | Երեխայի մտքի, խղճի և դավանանքի ազատության իրավունքը |
Յուրաքանչյուր երեխա ունի մտքի, խղճի և դավանանքի ազատության իրավունք:
Երեխայի հայացքները, համոզմունքները և կարծիքը ենթակա են նրա տարիքին և հասունությանը համապատասխան պատշաճ ուշադրության:
Յուրաքանչյուր երեխա իրավունք ունի ազատորեն արտահայտելու իր կարծիքը, որոնելու, ստանալու և հաղորդելու գաղափարներ ու տեղեկատվություն հաղորդակցության ցանկացած միջոցով: Երեխայի տեղեկատվություն ստանալու իրավունքը կարող է սահմանափակվել օրենքով:
Դավանանքի ազատության և համոզմունքների արտահայտման իրավունքը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով, եթե դա անհրաժեշտ է պետական կամ հասարակական անվտանգության, հասարակական կարգի, երեխայի առողջության, բարոյական նկարագրի կամ այլ անձանց հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության համար:
Արգելվում է առանց ծնողի կամ այլ օրինական ներկայացուցչի համաձայնության մինչև 16 տարեկան երեխայի մասնակցությունը կրոնական կազմակերպություններին:
Նմանություններ
Յուրաքանչյուր ոք ունի իր կարծիքն ազատ արտահայտելու իրավունք: Տեղեկատվության որեւէ միջոցով տեղեկություններ ու գաղափարներ փնտրելու, ստանալու եւ տարածելու ազատությունը:
Յուրաքանչյուր երեխա իրավունք ունի ազատորեն արտահայտելու իր կարծիքը, որոնելու, ստանալու և հաղորդելու գաղափարներ ու տեղեկատվություն հաղորդակցության ցանկացած միջոցով:
Կարծիքի արտահայտման ազատությունը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով` պետական անվտանգության, հասարակական կարգի, առողջության եւ բարոյականության կամ այլոց պատվի ու բարի համբավի և այլ հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության նպատակով:
Դավանանքի ազատության և համոզմունքների արտահայտման իրավունքը կարող է սահմանափակվել միայն օրենքով, եթե դա անհրաժեշտ է պետական կամ հասարակական անվտանգության, հասարակական կարգի, երեխայի առողջության, բարոյական նկարագրի կամ այլ անձանց հիմնական իրավունքների և ազատությունների պաշտպանության համար:
Պարզ է դառնում ,որ հասարակության մեջ յուրաքանչյուր անհատ ,երեխա հնարավորություն ունի ազատ արտահայտելու իր կարծիքը, հայտնել իր անհամաձայնությունը որևէ հարցի շուրջ,ընդդիմանալ կամ համաձայնել բազմաթիվ հարցերի քննարկման ժամանակ :Անհատը արտահայտվում է հասարակության մեջ,իրեն շրջապատող միջավայրում ,երեխան արտահայտվում է կրթական միջավայրում ,դպրոցում,տանը: Կարծիքի, համոզմունքների արտահայտման իրավունքները կարող են սահմանափակվել միայն օրենքով :
Հ.Գ.
Մարդը չի կարող գոյություն ունենալ, ապրել առանց սեփական կարծիքն արտահատելու,քանի որ սեփական կարծիք չունենալով անհատը սկսում է կառավարվել այլոց կարծիքների,դատողությունների կողմից : Ինչ վերաբերում է օրենքին ,ապա անհատի ազատ արտահայտվելը, ազատ խոսքը և օրենքը իրարից ‹‹անպակաս են ›› :
Տարբերություններ
Մամուլի, ռադիոյի, հեռուստատեսության եւ տեղեկատվական այլ միջոցների ազատությունը երաշխավորվում է: Պետությունը երաշխավորում է տեղեկատվական, կրթական, մշակութային եւ ժամանցային բնույթի հաղորդումների բազմազանություն առաջարկող անկախ հանրային հեռուստատեսության եւ ռադիոյի գործունեությունը:
Արգելվում է առանց ծնողի կամ այլ օրինական ներկայացուցչի համաձայնության մինչև 16 տարեկան երեխայի մասնակցությունը կրոնական կազմակերպություններին:
Պարապմունք 3 /օգոստոսի 31/՝
Թեման՝ Հանրակրթության պետական չափորոշիչ
ա/ Տեսական մաս․
Հանրակրթության պետական չափորոշիչը՝ Հանրակրթության մասին ՀՀ օրենքում, հոդված 6․
Հանրակրթության պետական չափորոշչի պատմություն։ ՀՀ կառավարության 2021 թվականի փետրվարի 4-ի 136-Ն որոշումը։ Հանրակրթության պետական չափորոշչի կառուցվածքը․
բ/ Գործնական մաս․ Գրավոր /բլոգային/ առաջադրանք՝
Համեմատում եք կառավարության 2021 թվականի փետրվարի 4-ի 136-Ն որոշմամբ հաստատված հանրակրթության պետական չափորոշիչը Հանրակրթության մասին ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածով սահմանվածի հետ, գտնում, ձեր կարծիքով, տարբերություններ և փորձում հիմնավորել։
Տարբերությունները
Կառավարության 2021թ․ 136-Ն որոշմամբ տրված են
միջնակարգ կրթության շրջանավարտի կարողությունները և հանրակրթական հիմնական ծրագրերի ուսումնառության ակնկալվող վերջնարդյունքները .
- սովորել սովորելու կարողունակություն
- ինքնաճանաչողական և սոցիալական կարողունակություն.
- ժողովրդավարական և քաղաքացիական կարողունակություն.
- թվային և մեդիա կարողունակություն. մշակութային կարողունակություն.
- մաթեմատիկական և գիտատեխնիկական կարողունակություն.
- տնտեսական կարողունակություն.
Իսկ Հանրակրթության մասին ՀՀ օրենքի 6 -րդ հոդվածում կարողունակությունները, ակնկալվող վերջարդյունքները բացակայում են :
Իմ կարծիքով Կառավարության 2021թ․ 136-Ն որոշման մեջ տրված կարողությունները /վերը նշված/ ձևավորում են ապագա անհատին ,որը հետագայում կկարողանա իրեն դրսևորել հասարակության ,իրեն շրջապատող միջավայրում , կկարողանա ճիշտ և պատշաճ արձագանքել իրավիճակին: Տիրապետոլով Հանրակրթական տարրական, հիմնական և միջնակարգ ծրագրերի ուսումնառության վերջնարդյունքներին, դրանց շնորհիվ սովորողը հետագայում իրեն կդրսևորի որպես անհատ ,կկարողանա ազատ արտահայտել իր սեփական կարծիքը, ընդդիմանալ ,հանդես գալ սեփական առաջարկություններով ,կհասկանա ինչ է անում ,ինչպես է անում :
Տարբերությունները
ՀՀ օրենքի 6 -րդ հոդվածում Հենքային ուսումնական պլանը սահմանում է հանրակրթական հիմնական ծրագրերի նորմատիվային ծավալը` ըստ ուսումնական տարիների` արտահայտված ուսումնական պարապմունքների ժամաքանակով (դասաժամերով),ներառյալ` ուսումնական բնագավառներին հատկացվող պարտադիր նվազագույն ժամաքանակները:
Կառավարության 2021թ․ 136-Ն որոշման մեջ Հանրակրթական ծրագրերի հենքային ուսումնական պլանը ներառում է ուսումնական բնագավառները, ըստ կրթական աստիճանների դրանց հատկացվող ժամաքանակները, սովորողների ուսումնական բեռնվածության նվազագույն և առավելագույն ծավալը` ըստ կրթական երեք աստիճանների: Այն ընդհանուր է հանրակրթական ծրագրեր իրականացնող բոլոր ուսումնական հաստատությունների համար` անկախ կազմակերպականիրավական ու սեփականության ձևերից և ենթակայությունից։Հանրակրթական ծրագրերի հենքային ուսումնական պլանում սահմանված են ուսումնական բնագավառներ ,ուսումնական պլանը իր երկու բաղադրիչներով ªպետական և դպրոցական :
Տարբերությունները
Կառավարության 2021թ․ 136-Ն որոշման մեջ (ՍՈՎՈՐՈՂԻ ՈՒՍՈՒՄՆԱՌՈՒԹՅԱՆ ԱՐԴՅՈՒՆՔՆԵՐԻ ԳՆԱՀԱՏՄԱՆ ՍԿԶԲՈՒՆՔՆԵՐԸ) 1-4-րդ դասարաններում և 5-րդ դասարանի առաջին կիսամյակում սովորողները չեն գնահատվում : Ընթացիկ գնահատումը կատարվում է բնութագրման միջոցով, իսկ, որպես տարեկան ամփոփիչ գնահատական, կազմվում է յուրաքանչյուր սովորողի ուսումնական առաջադիմության բնութագիրը:Սովորողը 5-րդ դասարանի երկրորդ կիսամյակից սկսած գնահատվում է: Արդյունքերի գնահատման այս սկզբունքը ՀՀ օրենքի 6 -րդ հոդվածում բոլորովին այլ է :
Իմ կարծիքով շատ ճիշտ է ,որ 1-4-րդ դասարաններում ՛հատկապես 1-ին դասարանում միավորային գնահատում չի իրականացվում :Տարրական դասարաններում պետք է գնահատել երեխայի կարողությունները ,հմտությունները ուսումնառության ընթացքում նրա կողմից ձեռք բերած անընդհատ աճող հաջողությունները :Երեխան պետք է սովորի ոչ թե գնահատականի համար ,այլ սովորելուց նա պետք է ապրի իմացումի հրճվանք,որը նրան կոգևորի ,ձգտում կառաջացնի ձեռք բերել նոր կարողություններ ,հնարավորություն կտա սովորել սիրով և հաճույքով : Նախկինում կրտսեր դպրոցում միավորային գնահատմամ կիրառումը երեխայի մոտ առաջացնում էր կաշկանդվածություն, լարվածություն : Լիովին ընդունելի է ,որ 4-րդ դասարանում սովորողը ոչ թե հանձնում էավարտական քննություն ,ինչպես նախկինում էր,այլ 4-րդ դասարանում իրականացվում է ամփոփիչ գնահատման բնութագրում :
Տարբերությունները
Ըստ 2021թ․ 136-Ն որոշման հանրակրթության պետական չափորոշիչը մշակվում է Հայաստանի Հանրապետության կրթության պետական կառավարման լիազոր մարմնի կողմից,այնուհետ լիազոր մարմնի ղեկավարի հրամանով ստեղծվում է հանձնաժողով: Այդ հանձնաժողովը ստեղծում է մասնագիտական աշխատանքային խմբեր, իսկ Հանրակրթության մասին ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածում բացակայում է որևէ կետ հանձնաժողովի, խմբերի մասին:
Տարբերությունները
Ըստ 2021թ․ 136-Ն որոշման (V. ՀԱՆՐԱԿՐԹԱԿԱՆ ՄԻՋՆԱԿԱՐԳ ԾՐԱԳՐԻ ՇՐՋԱՆԱՎԱՐՏԻ ՈՒՍՄՆԱՌԹՅԱՆ ԱԿՆԿԱԼՎՈՂ ՎԵՐՋՆԱՐԴՅՆՔՆԵՐԸ) հանրակրթական ﬕջնակարգ ծրագիրը յուրացնելուց հետո սովորողը պետք է կրի վերլուծելու,քննարկելու, գնահատելու,քննարկելու ,նախաձեռնելու կարողություններ, քննադատաբար վերլուծի տեղեկատվությունը, հասկանա ﬔդիա ուղերձների ստեղծման գործընթացը, իրականացնի նախագծեր՝ ձեռք բերած գիտելիքը կամ գործնական արդյունքը ներկայացնելով տարբեր ﬕջոցներով, անկողմնակալ և առանց նախապաշարմունքների վերաբերվի ենթադրություններին, կարծիքներին, ընտրի ինքնակրթության ﬔթոդներ, կիրառի տարածական մարﬕնների մասին գիտելիքները կյանքում, վերլուծի տարբեր մաթեմատիկական մոդելներ ծանոթ և անծանոթ իրավիճակներմ ,կարևորի իր՝ որպես քաղաքացու դերը հասարակության ﬔջ, ճանաչի և տարբերակի բռնության դրսևորումերը, կարողանա դրանց արձագանքել և դիմակայել:
Տարբերությունները
Հանրակրթության մասին ՀՀ օրենքի 6-րդ հոդվածում Հանրակրթության պետական չափորոշիչը ներառում է հանրակրթական հիմնական ծրագրերի`
1) ուսումնական բնագավառները, դրանց բովանդակությանը ներկայացվող պահանջները, մինչդեռ ըստ Ըստ 2021թ․ 136-Ն որոշման չափորոշչով սահմանվում են հանրակրթության հիմնական ծրագրերի բովանդակության հետևյալ բաղադրիչները՝
1) գիտելիք. 2) հմտություն. 3) դիրքորոշում. 4) արժեքային բաղադրիչ:
Հանրակրթական ծրագրերի բովանդակությունը ներկայացվում է հետևյալ ուսուﬓական բնագավառներով`
- հայոց լեզու և գրականթյուն. 1-6-րդ դասարաններում ներկայացվում է հայոց լեզուն և գրականությունը ﬔկ ինտեգրված առարկայով ,7-12-րդ դասարաններում հայոց լեզուն և գրականթույունը ուսﬓասիրող առանձին առարկաներով.
- հայրենագիտություն. 5-6-րդ դասարաններմ ներկայացվում են Հայաստանի և հայ ժողովրդի պատմությունը, մշակույթը և կրոնը, աշխարհագրությունը, հասարակական կյանքի ոլորտները ներկայացնող ﬔկ ինտեգրված առարկայով, 7-12-րդ դասարաններում՝ առանձին առարկաներով.
- օտար լեզուներ 2-րդ դասարանում ներկայացվում է ﬔկ օտար լեզվով, որը ռուսերենն է, 3-12-րդ դասարաններում՝ բացի ռուսերենից, ներկայացվում է առնվազն ևս ﬔկ օտար լեզվով:
- արվեստ և արհեստ,որը 1-12-րդ դասարաններում ներկայացվում է առանձին և ինտեգրված առարկաներով.
- ֆիզիկական կրթություն և անվտանգ կենսագործնեություն ՛1-12-րդ դասարաններում ներկայացվում է առանձին առարկաներով.
- «Հասարակրթույուն, հասարակական գիտություններ» բնագավառը 7-12-րդ դասարաններում ներկայանում է համաշխարհային պատմությունը և հասարակական կյանքի ոլորտները ներկայացնող առանձին առարկաներով.
Ամփոփել տեքստը չափորոշիչների ընդհանուր գնահատմամբ: Հանրակրթության պետական նոր չափորոշիչը հիմնվում է սովորողի հմտությունների և կարողունակությունների վրա: Հավասարապես շեշտադրվում են սովորողի գիտելիքը, հմտությունը, դիրքորոշումը,մոտեցումը, դասավանդողին ավելի ճկուն աշխատելու հնարավորություն է տալիս: Օրինակելի ուսումնական պլանի հիման վրա սահմանելով հանրակրթական հիմնական ծրագրերի բովանդակության պարտադիր նվազագույնը՝ դպրոցները հնարավորություն կունենան դպրոցական և անհատական բաղադրիչի շրջանակում լինել ավելի ստեղծարար և սահմանել սեփական ուսումնական պլանը` հաշվի առնելով նաև սովորողի անհատական նախասիրությունները: Հանրակրթության նոր չափորոշիչի ընդունումն ու կիրառումը կհանգեցնի վերջնարդյունքների հիման վրա ստեղծել նոր դասագրքեր, առարկայական ծրագրեր, մշակել գնահատման եղանակներ: Չափորոշիչը հնարավորություն կտա սովորողներին հասկանալ ուսումնական նյութը, սովորել և կարողանալ կիրառել այն ։ Նոր չափորոշիչները հնարավորություն են ընձեռնում գիտելիքները գործնականորեն կիրառել, զարգացնել սովորողների երևակայելու կարողությունը , ստեղծարար, քննադատական մտածելակերպը:
Պարապմունք 4 /սեպտեմբերի 2/՝
Հանրակրթական ուսումնական հաստատության կանոնադրությունը
ա/ Տեսական մաս․
Հանրակրթական ուսումնական հաստատության կանոնադրությունը
բ/ Գործնական մաս․ Գրավոր /բլոգային/ առաջադրանք՝
Յուրաքանչյուր ուսուցիչ ընթերցում է իր ուսումնական հաստատության կանոնադրությունը, որից հետո օրենքին, չափորոշչին համապատասխան փոփոխությունների առաջարկություններ ներկայացնում՝ նկատի ունենալով հաստատության զարգացումը։
Առաջարկ
- կրթահամալիրում գործեին լեզվի ուսուցման ակումբներ ,որտեղ դասավանդողները կսովորեին իրենց նախընտրած օտար լեզուն :
- նկատողության ,անհամաձայնության դեպքում տնօրենները իրենց ձայնը չբարձրացնեին դասավանդողների վրա ,այլ երկխոսությունը ընթանար փոխադարձ հարգանքի վրա :
‹‹Մխիթար Սեբաստացի›› կրթահամալիրի կանոնադրությունը
Մասնաճյուղի կանոնադրությունը կրթահամալիրի գործադիր տնօրենի ներկայացմամբ հաստատում է կրթահամալիրի խորհուրդը: Մասնաճյուղի ղեկավարին (տնօրենին) կրթահամալիրի գործադիր տնօրենի ներկայացմամբ հաստատում է կրթահամալիրի խորհուրդը:
Առաջարկ
Մասնաճյուղի տնօրենին հաստատելիս նպատակահարմար կլինի հաշվի առնել նաև տվյալ մասնաճյուղի կոլեկտիվի տեսակետը :
Այլ առաջարկներ չունեմ :
Հինգերորդ պարապմունք /վերջին պարապմունք/
Տեսական մաս՝
ԿԳՄՍ նախարարության կայքը` EDU.am , նորմատիվ փաստաթղթերի որոնումը կայքում։ Իրավական փաստաթղթերի որոնման համակարգեր Irtek.am Arlis.am։
Գործնական մաս՝
Մասնակիցը նախարարության կայքից գտնում է մի փաստաթուղթ՝ իրեն հետաքրքող, գրում է փաստաթղթի անունը և կցում հղումը։ Նույնանման աշխատանք որոնողական համակարգերի հետ։
Նորմատիվ փաստաթղթերի որոնում
ՀՀ օրենքը «Հայաստանի Հանրապետության պետական պարգևների և պատվավոր կոչումների» մասին
Կայք՝ EDU.am
Կայք՝ Irtek.am
ՔԱՂԱՔԱՑԻԱԿԱՆ ՕՐԵՆՍԴՐՈՒԹՅՈՒՆԸ ԵՎ ՔԱՂԱՔԱՑԻԱԿԱՆ ԻՐԱՎՈՒՆՔԻ ՆՈՐՄԵՐ ՊԱՐՈՒՆԱԿՈՂ ԱՅԼ ԻՐԱՎԱԿԱՆ ԱԿՏԵՐԸ
Կայք՝Arlis.am։
Վերապատրաստման ամփոփում — գնահատում
Հնգօրյա վերապատրաստումները բավականին ադյունավետ էին այն առումով ,որ վերապատրաստողին հնարավորություն էր տրվում արտահայտել սեփական կարծիքը տվյալ կետի վերաբերյալ ,ազատ արտահայտել իր տեսանկյունը ։Հարցադրումները հետաքրքիր էին և հնարավորություն էին տալիս ավելի շատ կարդալ և ուսումնասիրել օրենքները ,որպեսզի հետո կարողանալ ճիշտ պատասխանել հարցերին։Երբ դասավանդողին հնարավորություն են տալիս ազատ արտահայտվելու, ընդդիմանալու, ազատ առաջարկ անելու ,ապա դրա շնորհիվ դասավանդողն իր սովորողներին էլ է դաստիարակում որպես ազատ ,սեփական կարծիք արտահայտող անհատ։ Վերապատրատումների շնորհիվ դասավանդողը դառնում է ավելի ուսումնատենչ,հետազոտող, քնննարկող և հանդիսանում քաղաքացիական հասարակության կերտողներից մեկը։
Հարգանքով և շնորհակալությամբ վերապատրաստողներին ՝ Ա․Տիգրանյանին և Վ․Կարապետյանին։